nieuws en inspiratie

Checklist voor keyword optimalisatie

Hieronder een aantal tips & tricks zodat je organisatie nog beter gevonden wordt in Google!
 
Allereerst is het goed om te weten dat Google als doel (waarden) heeft om haar gebruikers de meest relevante, unieke, waardevolle en kwalitatieve resultaten te geven. Daarom direct de eerste tip: focus op deze waarden bij jouw website. Is de content die je aanbiedt relevant? Is het uniek en waardevol voor je website bezoekers? Google toont je namelijk niet snel in de zoekresultaten als je niet in het plaatje van Google past. Die ‘macht’ heeft Google nu eenmaal als grootste zoekmachine ter wereld... 
 
Je hebt je zoekwoorden bepaald, maar wat moet je er dan mee doen om te zorgen dat deze woorden ook voor je gaan werken, op welke plekken plaats je nu het zoekwoord en welke waarden hangt Google aan deze plekken. Duidelijk is in ieder geval dat het zoekwoord meer waarde krijgt wanneer het verder naar voren staat. Onze tweede tip is dus: optimaliseer je content van boven naar beneden en van voor naar achteren. En focus je daarnaast per pagina op één belangrijk zoekwoord.
 
Title tag
De checklist voor keyword optimalisatie start met de belangrijkste plek voor een zoekwoord om te scoren in Google, de title tag. Dit is de titel van een pagina op je website, iedere pagina heeft een eigen titel. Google geeft de title tag in het blauw aan wanneer de betreffende pagina wordt getoond.
 
Het is hierbij belangrijk dat het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden, vooraan in de title tag staat. Eén keer het zoekwoord vermelden in de title tag is voldoende, het woord herhalen wordt druk, minder duidelijk en ook niet aantrekkelijk!
 
URL
Het is van belang om een zo kort mogelijke URL te gebruiken met alleen maar belangrijke keywords erin. En ook hier geldt; hoe verder naar voren, des te belangrijker Google het vindt.
 
Meta description
De meta description is de omschrijving van de pagina die je aan Google aanlevert (via het CMS systeem van je website). Let ook hier op de waarden van Google, met name op de relevantie.
Maak gebruik van de juiste keywords en maak er een activerende en aantrekkelijke tekst van, zodat de personen worden getriggerd om ook daadwerkelijk te klikken. Je kan dan wel gevonden worden, maar als er niet op geklikt wordt heb je alsnog geen resultaat.
 
Dit wordt overigens ook door Google meegenomen in de positiebepaling. Wanneer je bijvoorbeeld op de eerste plek staat, maar alle zoekers klikken op de organisatie (je concurrent) die op de tweede plek staat, dan ziet Google je concurrent als relevanter en komt deze op een gegeven moment op de eerste plek te staan.
 
Breadcrumps
Oftewel het ‘broodkruimelspoor’. Dit is het zichtbare pad dat de bezoeker heeft afgelegd op je website. Hierdoor wordt je website gebruiksvriendelijker, het broodkruimelspoor geeft de bezoeker overzicht en rust. Bezoekers kunnen zo ook direct terug naar de homepage. En zoals ook bij de drie bovenstaande onderdelen; ook hier komt het keyword waar je op gevonden wilt worden naar voren.
 
H1 (kop 1) en de eerste alinea

Je bodytekst heeft altijd een titel. Zorg ervoor dat dit dan een H1 tag is. Er is maar één H1 per URL, hieronder volgt een alinea met een inleidende tekst. En we geven het nog maar eens aan; hoe verder naar voren, des te beter.
 
Gebruik daarom het keyword waarop je gevonden wilt worden sowieso in de eerste alinea van je landingspagina (bij voorkeur als eerste woord zolang het logisch is). Het is beter om het keyword meerdere malen bovenin terug te laten komen in plaats van heel je website er mee vol te proppen.
 
Tussenkoppen (H2 en H3)
De andere ‘titels’ op de pagina zijn paragrafen, voor deze tussenkoppen gebruik je H2, H3 en H4. Ook deze titels vindt Google relevant. Probeer daarom om ook hier je keyword in terug te laten komen, pas wel op dat het niet te veel wordt.
 
Woorden vet maken
Het werkt maar één keer, maar om extra kracht mee te geven aan je keyword kun je het vet maken.
Meerdere keren het keyword vet maken heeft geen extra toegevoegde waarde voor Google.
 
Té veel is ook niet goed
Google stelt het niet op prijs als je gaat ‘over-optimaliseren’. Gebruik het keyword dus niet overdreven veel, ga opzoek naar de juiste balans, kijk ook van een afstand naar de tekst. Is het nog wel logisch geschreven? En is het goed leesbaar?
 
Gebruik daarom naast het exacte keyword ook enkele verwante zoektermen. Je keyword staat dan tussen andere woorden. Dit vindt Google veel logischer dan meerdere malen het exacte keyword te vermelden. Bijvoorbeeld ‘SEO checklist voor in je communicatieplan’, dit kan bijvoorbeeld ook zijn (als brede zoekterm): ‘Een checklist voor je communicatieplan om je SEO te optimaliseren’. Net iets anders, verhoogt je effectiviteit.
 
De perfecte zoekwoordcombinatie is key
Ik heb het tot nu toe continue over één keyword, maar scoort dit? Nee. Helaas.
De echte SEO kracht zit hem namelijk in de massa. Het scoren op één woord blijkt in veel gevallen niet te werken. De power zit hem juist in de massa aan zoekwoordcombinaties waar je op gevonden kunt worden.
 
Feit is namelijk dat 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail zoekopdrachten en 30% uit shorttail zoekopdrachten. Wat is het verschil?
 
Shorttail zoekopdrachten bestaan uit 1,2 of 3 zoekwoorden.
Longtail zoekopdrachten bestaan uit 4 zoekwoorden of langer. 

Wat is voor jou de ideale zoekwoordencombinatie?
Een mooie breinbreker om mee af te sluiten...

Simone
Checklist voor keyword optimalisatie
“ En dan heb je ze gevonden en wat moet je er dan eigenlijk mee? ”
Meer weten?
De Merkenbouwers besteedt veel aandacht aan het inventariseren van uw wensen, doelstellingen en verwachtingen. Ons team biedt een luisterend en kritisch oor. Op basis daarvan kunnen we uw organisatie ondersteunen en helpen om de kernwaarden en kenmerken zichtbaar te maken voor uw doelgroep.

U bent natuurlijk altijd van harte welkom bij ons op kantoor voor een kennismaking.
Gerelateerd aan dit artikel
Geen gerelateerd artikel gevonden...

Afspraak maken

Vughterweg 1, 5211CH `s-Hertogenbosch
info@demerkenbouwers.nl
073 62 777 30