nieuws en inspiratie

Do's & don'ts bij een brainstormsessie

Brainstormen is een creativiteitstechniek waarmee je zoveel mogelijk ideeën kunt verzamelen over een bepaald onderwerp. Iedereen heeft er zijn eigen manier voor, maar wat zijn de absolute do’s en don’ts tijdens zo’n brainstormsessie? Dat zie je hieronder: 

Do’s:
  • Zorg dat de focus op het uiteindelijke doel blijft. Laat bijvoorbeeld de deelnemers beginnen met hen eigen ervaring van het onderwerp waar de brainstormsessie over gaat. 
  • ​Een tijdslimiet; niet geheel onbelangrijk bij een brainstormsessie. Het gaat om zoveel mogelijk ideeën in een beperkt tijdsbestek. 
  • Een ideeën-lijst maken, zeker doen! Hiermee kom je al voorbereid bij de brainstormsessie en zal het makkelijker verlopen.
  • ​Moedig de andere deelnemers aan om alle gekke ideeën uit te spreken. Dit hoeft niet altijd goed te zijn, maar kan misschien wel weer gekoppeld worden aan een ander idee. Je weet maar nooit ... soms kun je een grotere en betere strategie creëren wanneer je innoveert om een of meer ideeën te combineren die naar je toe komen.
  • Geef prioriteit aan het meest relevante idee. Schrijf het bijvoorbeeld op een whiteboard en werk dit verder uit. 
  • Houd een lijst met hoofdvragen bij de hand. Tijdens een discussie is het een goed idee om een goed gemaakte hoofdvraag te gebruiken om de creativiteit van de deelnemers te stimuleren. Voorbeeld: Het onderwerp van de discussie is ‘bedenk een passende strategie’. Daarbij is de eerste hoofdvraag: ‘Welke strategie die jij kent, past nou echt niet?’ Waarschijnlijk worden er dan heel veel dingen geroepen of opgeschreven. En dan is juist de kunst om het op een bepaald punt om te draaien: ‘Oké, nu weten we wat er niet past, maar wat past er dan wel?’. Hiermee heb je een goede houvast om de brainstormsessies op rolletjes te laten verlopen.

Don’ts:
  • De grootste don’t is anderen bekritiseren. Geen enkel idee is fout die in  een brainstormsessie benoemd wordt. Maak anderen dus ook niet onzeker met kritiek, want daardoor kan het zijn dat mensen zich meer terug gaan trekken en ontstaan er dus minder ideeën. 
  • Stug volgens de regeltjes.. Don’t do that! Wees flexibel en laat ideeën afwijken van de normale processen die je gewend bent. 
  • ‘Ik gooi het maar weg, want dit idee voegt niks toe’. Geen één idee is slecht, dus bewaar alles! Al is het idee voor deze brainstormsessie niet perfect, het kan altijd nog worden gebruikt voor een vervolg of ander project. 
  • Veroordelend? Doe maar niet. Accepteer een idee zonder vervelende opmerkingen. Als je het er niet mee eens bent, zorg dan dat je op een nette manier, met goede redenen vermeld wat jij anders zou doen.

Voordat de brainstormsessie begint en je de do’s en don’ts mogelijk kunt maken, kies je voor een manier van brainstormen die jij fijn vindt. Soms wordt er al automatisch voor een bepaalde techniek gekozen, omdat die altijd al aangehouden wordt. Maar sta jij ook open voor andere technieken? Hieronder zijn nog enkele brainstormtechnieken kort en krachtig uitgelegd:
 
  • Mindmapping 
    Je centrale onderwerp duidelijk? Zet dit onderwerp in één woord op het papier en schrijf, teken en/of plak alle ideeën rondom het centrale onderwerp. Meer weten over mindmapping? http://www.demerkenbouwers.nl/inspiratie/mindmapping-is-de-ideale-tool-om-je-creatieve-denkproces-te-stimuleren-3/  
  • Rolestorming
    Hoe denkt mijn concurrentie eigenlijk? Of hoe denkt mijn klant? Bij Rolestorming ga je je inleven in een ander. Hierdoor krijg je veel inzicht in waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen en kunt hierop inspelen met je idee. Voorbeeld: Je onderwerp is Den Bosch en het gaat over de bouw van een grote flat. Enkele nemen de rol in van buurtbewoners, anderen van de gemeente en weer een ander als gewoon inwoner van Den Bosch. Je gaat de brainstormsessie in als die buurtbewoner, of medewerker van de gemeente en bedenkt ideeën vanuit een andere kant dan je  normaal zou doen. 
  • Randomiseer
    Ben jij creatief? Open dan een boek en wijs een ‘random’ woord aan. Dit woord ga jij met de andere deelnemers in verband proberen te brengen met jouw onderwerp. Voorbeeld: Je sessie gaat over De Merkenbouwers en je wijst het woord: rekenmachine aan. Bij rekenmachine denk je aan cijfers en aan cijfers denk je aan een jaarrekening die de Merkenbouwers wel eens voor klanten opmaakt.
  • Brainwriting
    Ben jij niet de persoon die altijd het eerste woord wil hebben? Nou…pak een pen en papier en schrijf al je ideeën op. Deze worden vervolgens opgeplakt en na deze verzameling wordt er gefilterd. Natuurlijk worden deze ideeën met alle deelnemers besproken en geeft iedereen uiteindelijk zijn/haar mening. Dus geen zorgen, er wordt wel gepraat.

​Het doel van brainstormsessies is dus; het verzamelen van zoveel mogelijk ideeën, zodat je een sterk en uniek eindresultaat krijgt. Eitje toch?

Zit jij met een vraagstuk, waar je hulp bij kunt gebruiken? Bel dan naar 073 62 777 30 of mail naar info@demerkenbouwers.nl en wij gaan graag met jou de brainstormsessie aan. 

Aniek

 
Do's & don'ts bij een brainstormsessie
“ Iedereen heeft er zijn eigen manier voor, maar wat zijn de absolute doís en doníts tijdens zoín brainstormsessie? ”
Meer weten?
De Merkenbouwers besteedt veel aandacht aan het inventariseren van uw wensen, doelstellingen en verwachtingen. Ons team biedt een luisterend en kritisch oor. Op basis daarvan kunnen we uw organisatie ondersteunen en helpen om de kernwaarden en kenmerken zichtbaar te maken voor uw doelgroep.

U bent natuurlijk altijd van harte welkom bij ons op kantoor voor een kennismaking.
Gerelateerd aan dit artikel
Geen gerelateerd artikel gevonden...

Afspraak maken

Vughterweg 1, 5211CH `s-Hertogenbosch
info@demerkenbouwers.nl
073 62 777 30