nieuws en inspiratie

Waarom zijn gradients trendy?

In een eerder inspiratieartikel heb ik al geschreven over de kracht van kleuren in een ontwerp. Aangezien het ontwerpen een evolutie is, verandert daarmee ook onze perceptie van kleur en kleurgebruik.
 
Een recente trend in het ontwerpvak is een prominenter gebruik van gradients (kleurverloop) in huisstijl/branding, illustraties, gebruikersinterfaces (apps of sites) en typografie. Een gradient wordt gecreëerd door twee of meer verschillende kleuren in een vorm te gebruiken, waarbij de kleuren in elkaar overvloeien. Hiermee creëer je als ontwerper een nieuwe kleur die uniek, modern en verfrissend is.



Vorig jaar verraste Instagram de wereld door het alom bekende icoontje van de camera te vervangen door een strakker icoon mét een gradient. Met als gevolg: iedereen had een (vooral negatieve) mening over dit nieuwe ontwerp. Hoe kon een groot bedrijf nou zo’n beslissing maken? Opvallend is wel, dat sinds deze verandering van Instagram, er steeds meer gebruik wordt gemaakt van gradients in ontwerpen!
 
Maar waarom zijn gradients nu zo trendy?

1. Gradients zijn onvergetelijk
Van kinds af aan zijn wij omringd door een beperkte hoeveelheid gebruikelijke en platte kleuren. Gras is groen, lucht is blauw en de zon is geel. Onze taal om kleuren te omschrijven is beperkt tot een specifieke perceptiestructuur. Als we plotseling een kleurverloop zien die we niet als “groen” of “rood” kunnen noemen, voelt dit als iets nieuws en wordt het onvergetelijk.
 
2. Gradients zijn uniek
Er zijn niet genoeg verschillende kleuren in de wereld om alle merken een unieke identiteit te geven. Hoeveel gemeenschappelijke kleuren kun je eigenlijk herkennen en benoemen, alvorens uit te komen in kleurbepalingen als “donkergroen”, “lichtgroen” of “limoengroen”? Toch proberen ontelbare merken met één kleur hun eigen unieke identiteit te creëren. Een blauw logo lijkt al snel op de kleur blauw van Facebook, een kleine variant daarop brengt je naar LinkedIn en een stukje lichter naar Twitter. Gradients veranderen dit spel, omdat door verschillende kleuren in elkaar te laten overvloeien, er altijd een nieuw soort kleur en beleving ontstaat en dus ook een uniekere kleuridentiteit.




3. Gradients voelen realistisch
Aangezien onze waarneming altijd driedimensionaal is, bevat ieder gekleurd object dat we zien een kleurverloop vanwege licht- en schaduwwerking. Dus eigenlijk is het natuurlijker en logischer voor onze ogen om gradients terug te zien op beeldschermen of print.
 
 4. Gradients trekken aan en verleiden
Wij zijn aangetrokken tot kleuren door onze natuur. De natuur creëert uit zichzelf alles zo kleurrijk mogelijk. De kleuren trekken de aandacht van mensen en dieren, ze proberen te verleiden of juist af te schrikken. Een winnend punt voor gradients: ze hebben alle potentie om kleurrijker, speelser en aantrekkelijker te zijn dan een platte kleur.



Toch blijft het gebruik van gradients een kwestie van smaak. Veel ontwerpers zijn van mening dat de beste logo’s en gebruikersinterfaces ontstaan vanuit een (solide) zwart/wit ontwerp. Kleuren en gradients zijn enkel uitwerkingen.  
 
Meer inspiratie?
Nieuwsgierig naar meer mooie gradient creaties? Ervaar zelf de kracht van een gradient op https://uigradients.com/. Laat ons zeker weten wat jouw favoriete gradient creaties zijn!

Matthijs
Waarom zijn gradients trendy?
“ Ze proberen te verleiden of juist af te schrikken ”
Meer weten?
De Merkenbouwers besteedt veel aandacht aan het inventariseren van uw wensen, doelstellingen en verwachtingen. Ons team biedt een luisterend en kritisch oor. Op basis daarvan kunnen we uw organisatie ondersteunen en helpen om de kernwaarden en kenmerken zichtbaar te maken voor uw doelgroep.

U bent natuurlijk altijd van harte welkom bij ons op kantoor voor een kennismaking.
Gerelateerd aan dit artikel
Geen gerelateerd artikel gevonden...

Afspraak maken

Vughterweg 1, 5211CH `s-Hertogenbosch
info@demerkenbouwers.nl
073 62 777 30