nieuws en inspiratie
Een kleur is niet zomaar gekozen, een kijkje in de keuken.
Wij zijn als mens in staat om een groot aantal kleuren te onderscheiden. De manier waarop wij kleuren onderscheiden is grotendeels afhankelijk van lichtinval. Kleurentheorieën van Isaac Newton (met een prisma het licht breken; de regenboog) en Johannes Itten (kleurencirkel; primair, secundaire en complementaire kleuren) staan nog altijd aan de basis van het kleurenspectrum. Maar hoe wij kleuren ervaren en kiezen heeft met heel wat meer factoren te maken.
In het creatieve vakgebied hebben we telkens te maken met kleuren en hoe deze op ons overkomen. De ene keer kan de keuze voor een kleur of een kleurencombinatie bij een nieuw huisstijltraject verrassend goed uitpakken, terwijl het een andere keer bijzonder lastig is om de juiste kleur te vinden.
Bij het kiezen van een kleur of kleurencombinatie komt heel wat kijken. We kijken onder andere naar de gevoelswaarde en symboliek, uitstraling en de communicatiekracht van een kleur, maar ook naar branche en onderwerp.
Om een voorbeeld te geven; geel wordt veelal ervaren als zonnig en vrolijk, als het tenminste warme gekleurd is (neigt naar het oranje). Als lichaamskleur wordt geel als ongezond gezien. En het spreekwoord ‘zich groen en geel ergeren’ draagt ook niet bij aan een positief imago voor de kleur geel. De kleur geel is redelijk goed te combineren met andere kleuren; maar ook daar werkt het een beter dan het ander. Zo kan de combinatie geel-blauw goedkoop overkomen, denk aan Zeeman en IKEA. De combinatie geel met zwart staat voor gevaar. Denk maar aan de natuurlijk; de wesp, bijen ook sommige gifslangen bezitten deze kleurencombinatie. Allemaal factoren om rekening mee te houden.
Een mooi voorbeeld van kleur en commercie is het logo van MacDonalds. De fastfoodketen verruilde, in alle stilte, de rode achtergrond voor een donkergroene. Zeg eerlijk; het is je niet opgevallen, hè? Dat komt omdat de ‘M’ (het herkenningspunt) hetzelfde is gebleven; alleen de achtergrondkleur is veranderd. Van rood, dat sneller negatieve associaties opwekt (in combinatie met geel), naar groen. Een slimme zet. Want wij hebben van nature veel meer positieve associaties met groen. Het staat voor de natuur, gezond, duurzaam en vers. Zo probeert MacDonalds ons gedrag onbewust te beïnvloeden en positieve associaties op te wekken bij het merk.


Op basis van de twee genoemde voorstellen, kun je je voorstellen dat het zoeken naar kleuren en samenstellen van de juiste kleurencombinatie voor ons een groot avontuur is. Het zoeken naar een kleur met een bepaald gevoel, een kleur die zowel op het beeldscherm als op print dezelfde uitstraling geeft en een kleur die goed te combineren valt met andere kleuren om zo een prettige kleurencombinatie te vormen. En dan moeten ze ook nog het juiste verhaal vertellen.
Om inspiratie op te doen, werken wij afwisselend met kleurenleer boeken, trend- en stijliconen, kleurenwaaiers en vooral door veel te testen en goed te blijven kijken. En het internet biedt ook legio inspiratiesites voor kleurcombinaties en kleurpatronen. Er zijn twee sites die mij altijd blijven inspireren, namelijk die van Colourlovers en die van Colorhunt. Op deze websites zijn allerlei verrassende kleurencombinaties te vinden. Op Facebook plaatst Colorhunt dagelijks een foto van waaruit zij een kleurencombinatie creëren. Colors for thought!
Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk hoe de klant (en de klant van de klant) de kleuren ervaart. Ergens blijft het immers ook een kwestie van smaak.
Matthijs
In het creatieve vakgebied hebben we telkens te maken met kleuren en hoe deze op ons overkomen. De ene keer kan de keuze voor een kleur of een kleurencombinatie bij een nieuw huisstijltraject verrassend goed uitpakken, terwijl het een andere keer bijzonder lastig is om de juiste kleur te vinden.
Bij het kiezen van een kleur of kleurencombinatie komt heel wat kijken. We kijken onder andere naar de gevoelswaarde en symboliek, uitstraling en de communicatiekracht van een kleur, maar ook naar branche en onderwerp.
Om een voorbeeld te geven; geel wordt veelal ervaren als zonnig en vrolijk, als het tenminste warme gekleurd is (neigt naar het oranje). Als lichaamskleur wordt geel als ongezond gezien. En het spreekwoord ‘zich groen en geel ergeren’ draagt ook niet bij aan een positief imago voor de kleur geel. De kleur geel is redelijk goed te combineren met andere kleuren; maar ook daar werkt het een beter dan het ander. Zo kan de combinatie geel-blauw goedkoop overkomen, denk aan Zeeman en IKEA. De combinatie geel met zwart staat voor gevaar. Denk maar aan de natuurlijk; de wesp, bijen ook sommige gifslangen bezitten deze kleurencombinatie. Allemaal factoren om rekening mee te houden.
Een mooi voorbeeld van kleur en commercie is het logo van MacDonalds. De fastfoodketen verruilde, in alle stilte, de rode achtergrond voor een donkergroene. Zeg eerlijk; het is je niet opgevallen, hè? Dat komt omdat de ‘M’ (het herkenningspunt) hetzelfde is gebleven; alleen de achtergrondkleur is veranderd. Van rood, dat sneller negatieve associaties opwekt (in combinatie met geel), naar groen. Een slimme zet. Want wij hebben van nature veel meer positieve associaties met groen. Het staat voor de natuur, gezond, duurzaam en vers. Zo probeert MacDonalds ons gedrag onbewust te beïnvloeden en positieve associaties op te wekken bij het merk.


Op basis van de twee genoemde voorstellen, kun je je voorstellen dat het zoeken naar kleuren en samenstellen van de juiste kleurencombinatie voor ons een groot avontuur is. Het zoeken naar een kleur met een bepaald gevoel, een kleur die zowel op het beeldscherm als op print dezelfde uitstraling geeft en een kleur die goed te combineren valt met andere kleuren om zo een prettige kleurencombinatie te vormen. En dan moeten ze ook nog het juiste verhaal vertellen.
Om inspiratie op te doen, werken wij afwisselend met kleurenleer boeken, trend- en stijliconen, kleurenwaaiers en vooral door veel te testen en goed te blijven kijken. En het internet biedt ook legio inspiratiesites voor kleurcombinaties en kleurpatronen. Er zijn twee sites die mij altijd blijven inspireren, namelijk die van Colourlovers en die van Colorhunt. Op deze websites zijn allerlei verrassende kleurencombinaties te vinden. Op Facebook plaatst Colorhunt dagelijks een foto van waaruit zij een kleurencombinatie creëren. Colors for thought!
Daarnaast blijft het natuurlijk belangrijk hoe de klant (en de klant van de klant) de kleuren ervaart. Ergens blijft het immers ook een kwestie van smaak.
Matthijs

Meer weten?
De Merkenbouwers besteedt veel aandacht aan het inventariseren van uw wensen, doelstellingen en verwachtingen. Ons team biedt een luisterend en kritisch oor. Op basis daarvan kunnen we uw organisatie ondersteunen en helpen om de kernwaarden en kenmerken zichtbaar te maken voor uw doelgroep.
U bent natuurlijk altijd van harte welkom bij ons op kantoor voor een kennismaking.
U bent natuurlijk altijd van harte welkom bij ons op kantoor voor een kennismaking.
Gerelateerd aan dit artikel
Geen gerelateerd artikel gevonden...